Advies en informatie over gootroosters
Wij helpen u graag bij het kiezen van de juiste kunststof gootroosters voor uw goten. Op deze pagina geven we informatie en advies over gootroosters, o.a. typen kunststof gootroosters, gootoverspanning en verkeersbelasting. Tevens vindt u hier adviezen m.b.t. verwerking, montage en veiligheid.
Heeft u vragen of opmerkingen?
Vul het contactformulier in, wij nemen z.s.m. contact met u op!
Belasting van het rooster
Om u het juiste roostertype aan te kunnen bieden is het wenselijk om te weten hoe u het rooster belast.
- Een standaard kunststofrooster moulded is geschikt voor loopbelasting maar niet voor wielverkeer.
- Een kunststof zwaarlastrooster (HLC) is geschikt voor toepassingen met een (zware) verkeersbelasting
Roosterdikte bepalen
Om de roosterdikte te bepalen is het noodzakelijk de bruto overspanning van uw goot in te voeren. De bruto overspanning is de overspanning tussen 2 oplegpunten, inclusief de oplegging. Dit staat gelijk aan de breedte van uw gootrooster. Zie de schets hiernaast (klik op de afbeelding voor een vergroting).
Doorbuiging en aslast
In het kader van veiligheid dient u rekening te houden met de maximaal toelaatbare doorbuiging (deflectie) bij een gegeven belasting. GVK roosters zijn sterk en zullen alleen onder extreem hoge belastingen bezwijken. De maximaal toelaatbare doorbuiging waarmee Gootroosters.nl rekent ligt bij de grens van 1% t.o.v. de overspanning.
- Bij standaard moulded grating kunststof gootroosters gaan we uit van gelijkmatig verdeelde belasting. Dit is een belasting waarbij de lengte en breedte van het belastingoppervlak, een significante grootte hebben ten opzichte van het constructiedeel. De standaard loopbelasting bedraagt 250 KN/M². Voor een industriële toepassing wordt veelal gekozen voor een belasting van 500 KN/M².
- Bij zwaarlastroosters wordt gerekend met de aslast van een voertuig. De aslast is het deel van het gewicht van een voertuig dat via de wielen van één as op het rooster wordt overgebracht. Gootroosters.nl definieert aslast als een statisch gegeven voor een voertuig. Daarbij worden de lasten evenredig over de wielen verdeeld.
EZ angle (kunststof hoeklijnen)
U kunt uw gootrooster opleggen in een ingestorte EZ angle. Deze EZ angle is corrosiebestendig, robuust, lichtgewicht en makkelijk bewerkbaar. Bijkomend voordeel is de eenvoudige installatie van de GVK hoeklijn. Door het unieke design wordt de hoeklijn makkelijker met beton omgoten dan de traditionele verankerde “Y” vormige hoeklijnen. De GVK hoeklijn kunt u in uw betonbekisting timmeren en vervolgens meestorten in uw betonnen goot. De kunststof methode biedt dus vele voordelen t.o.v. de stalen hoeklijnen.